Dzień: 20 maja 2021

20 maja 2021 Gosia 0 Comments

Gryka zwyczajna (Fagopyrum esculentum) jest niezwykle cenną rośliną w Azji. Należy do tzw. grupy zbożowej, czyli tych zbóż, które wytwarzają nasiona podobne do zboża, ale nie są trawami. Co warto zatem wiedzieć o kaszy gryczanej? Kasza gryczana przez wieki królowało na stołach naszych przodków. Dziś wraca, co jest szczęśliwe, bo jest i zdrowa, i smaczna, i wraca do łask. Grykę otrzymuje się z łuskanych ziaren. W zależności od metody produkcji i stopnia uwędzenia, można je podzielić na dwa główne rodzaje. Jednak smak to nie wszystko. Kasza gryczana (https://www.bee.pl/9080-kasza-gryczana) znana jest również ze swoich niesamowitych wartości odżywczych, o których warto wiedzieć więcej.

Kasza gryczana jako źródło białka i aminokwasów

Gryka jest doskonałym źródłem białka roślinnego. Ziarna gryki zawierają więcej zbóż niż pszenica, proso, ryż i kukurydza. Białko to zawiera 12 aminokwasów, w szczególności lizynę, która bierze udział w procesie regeneracji tkanek i tworzeniu przeciwciał, wpływa na prawidłowy poziom glukozy we krwi, izoleucynę, przyspiesza gojenie się ran oraz bierze udział w produkcji elastyny. Aminokwasy zawarte w białku gryczanym są aminokwasami egzogennymi, czyli takimi, których organizm nie jest w stanie wytworzyć.

Jako źródło błonnika natyranego

Błonnik odgrywa bardzo ważną rolę w naszym organizmie. Z jego pomocą można prawidłowo oczyścić i chronić układ pokarmowy zwany “naszym drugim mózgiem” (od niego zależy koordynacja funkcji naszego organizmu). Dlatego też wysoka zawartość błonnika w gryce działa stymulująco na przewód pokarmowy, przyspieszając transport jelitowy, zapobiegając zaparciom oraz wiążąc wodę i kwasy żółciowe.

Skarbnica pierwiastków i witamin

Gryka to bogata grupa pierwiastków. Zawiera magnez – pierwiastek, który wspomaga działanie cynku w tarczycy, który jest niezbędny do codziennego funkcjonowania mózgu, serca i układu nerwowego oraz wpływa na naszą skórę i włosy, żelazo, wapń i mangan, a także znajdziemy w nim rzadkie minerały, takie jak kobalt i bor. Ponadto, kasza gryczana to także witaminy, zwłaszcza z grupy B (B1, B2) oraz C i PP, które mogą uciskać i wzmacniać naczynia krwionośne (ziarna powinny przypaść do gustu osobom cierpiącym na żylaki i cerę naczynkową oraz problemy trądzikowe).

Kasza gryczana jest bogata w antyoksydanty

Rutyna, kwercetyna, pelargonia i proantocyjanidyny to flawonoidy, czyli związki bioaktywne zwane antyoksydantami, występujące w dużych ilościach w nasionach gryki. Te cenne związki nie tylko chronią nasz organizm przed chorobami serca.